vrijdag 15 augustus 2008

MODELBOUW

BESTE VRIENDEN,

Modelbouwer sinds mijn jeugd, vooral varende modellen . Na lange onderbreking sinds mijn brugpesioen mijn oude hobby terug opgenomen.

Deze draak was een van de wijnige projecten tijdens mijn actieve loopbaan. Onstaan zo een 30
jaar geleden op een natte zomer tijdens een verlof periode. Sierd op dit ogenblik nog altijd mijn verranda en word door mijn echtgenote onderhouden met meubelwas, er mee varen doe ik niet meer , dit gebeurt nu met een AMERICA CUB schaal 1/15

De moedermal is opgebouwd uit multiplex spanten bekleed met latjes van 8 X 20 mm gelijmd met epoxy hars . Hierop werd een P.E. folie aangebracht en vervolgens werden diagonaal 3 lagen fineer 0,6 mm gelijmd ook weer met epoxy hars . Dek opgebouwd uit 2 lagen fineer 0,6 mm. Nadien werden schotten + verstevigingen ingelijmd. Zo werd een lichte en stevigen constructie verkregen. De kiel komt in een kast die tot het dek doorloopt. De bovenkant van de kielplaat heeft een uitsparing om een betere grip te hebben bij het in en uit het water halen .



Kiel plaat aluminium L 500 mm, B 90 mm, D 10 mm, met inox mal en veel geduld gevormd.
Boven en onderzijde zijn recht gelaten om in de kielkast en de
bulb te passen en alles gemakkelijk te kunnnen uitlijnen.
De bulb 7 kg lood 2 helften gegoten in een mal van vuurvaste cement, samengevoegd met inox schroeven en epoxy.

De mast 2020 mm is hol , opgebouwd met ocumee fineer van

3 mm ,ook weer gelijmd met epoxy, gewicht 140 gr. Idem voor de giek. Roer met stalen as 4 mm word via roerkoker en

een moer M3 aan de romp bevestigd en via helmstok en servo aangestuurd.

RC : 1 ste kanaal maakt een signaal 50 HZ , puls van 1 à 2 msec, dient normaal om servo aan te sturen. In mijn bootje gaat die via een micro controller en een windvaan naar de servo, zodanig dat ik stuur op de schijnbare wind.
3 de kanaal stuurt normaal de zeilwinch aan, bij mij ook weer via MC en windvaan de aanstroomhoek t.o.v. giek + een hellings sencor die de schoten lost bij te veel helling. Deze hellings sencor dient ook om het achterstag te spannen vanaf 15° helling en zo het zeil af te vlakken bij te veel wind. 5 de kanaal zet de windvaan buiten dienst zodat controle volledig via RC gebeurt
Dan is er nog een lenspomp geplaatst, die start autom. wanneer er water in het diepste punt van de romp staat. Kanaal 2 en 4 voor uitbrijding




Koffer waarin alle losse onderdelen zender en gereedschap passen


Hellings censor + servo

Lenspomp - diagnose leds - aansluitingen servo + ontvanger
Windvaan met analogen uitlezing reflex fotocel + S/B lichtsluis



ALGEMENE GEGEVENS:

Lengte romp 164 cm
Breette 31 cm
Holte 18 cm
Diepgang 7 cm met kiel 40 cm
Masthoogte 202 cm
waterverplaatsing 11,5 Kg
Rompschaal 1100 gr
Ballast bulb 7 kg
Verstaging inox cbl 0,5 mm breeksterkte 26 Kg
Totaal gewicht van romp mast en zeilen +/- 2,5 Kg
De rest 2 kg accu zeil + achterstagwinch waterpomp

2 opmerkingen:

Unknown zei

Proficiat René,je hebt blijkbaar niet stil gezeten de laatste jaren.
Spijtig dat al die zaken voor mij zo verwaterd zijn de laatste jaren,al moet ik zeggen dat ik ook niet stilgezeten heb,alleen in een ander domein.
Groetjes aan de ganse familie
Eddy

Unknown zei

Het is erg leuk blog. De afstandsbediening speelgoed zijn erg populair onder kinderen en volwassenen tegenwoordig. Ik moet zeggen dat dit een van de beste modellen die ik heb gezien in een lange tijd. Je echt krijgt wat je gedaan om te bouwen suchg een geweldige boten echt een groot werk done.Thanks voor het delen.
Click here meer.