zaterdag 16 augustus 2008

ZEILSLOEP

ALGEMENE GEGEVENS

LENGTE 6,98 m
BREETTE 2,49 m
DIEPGANG ZWAARD NEER 1,30 m
DIEPGANG ZWAARD OP 0,30 m
WATERVERPLAATSING TOTAAL 800 KG
BALLAST LOOD 360 KG
ZEIL OPP AAN DE WIND 26 m²
ZEIL OPP VOOR DE WIND 41 m²



B



Beste VRIENDEN,

Na een half leven zeilen met diverse tweede hands bootjes en de bouw van verschillende varende modellen op schaal, begon in 1990 wel erg te kriebelen om aan het hechte werk te beginnen. Na de markt bouwpakettten bestudeerd te hebben , allemaal niet naar mijn bugget , dan maar zelf aan het ontwerpen geslagen. Met mijn hervaring als zeiler en model bouwer, en veel gelezen over zeilboten. Had ik wel een idee hoe het eindprodukt moest worden.

Een licht schip , binnen ballast, optrekbaar zwaard, langs de baan achter normale auto te vervoeren. Dus max 1000 KG, lengte MAX 7m, breette 249 cm . Dus eerst een model gebouwd schaal 1/5 , stabiliteits en indeling testen gedaan en in 91 in een tent in de tuin met de bouw van de romp begonnen.




Na plaatsing van een stevig chassi gefixeer met piketten in het gazon en uitgelijnd met een waterdarm, werd van binnenuit op een paar hulp mallen mastspant + zwaardkas geplaats. Dan volgden de andere schotten, banken, vloer, keuken, toilet , kuip met banken, kortom heel de binnen inrichting van de boot. Zo hadden we na aanbrengen van de stringers 20 X 25 oregonpine
een stevig chassi waarop de huid kon gelijmd worden , 3 X 3 mm X 100 mm diagonaal ocumee fineer met epoxy gelijmd.


Deze werd nu voor het keren volledig met epoxy geinprengneerd vooral de bodem kreeg een dikke laag











Keren van de romp bij middel van een bok, de
schommel van mijn dochter + burenhulp

Zicht op de gekeerde romp met hulpchassi ,na
verwijderen hiervan kan de binnenzijde van romp + binnen betimering afgewerkt worden


Nu word eersts het plafond gelijmd (bruynzeel multiplex 5mm), hierop ribben inmultiplex, en dan terug 5 mm bruynzeel multiplex samen 30 mm. Dit alles beschermd en gelijmd met epoxy hars vormd zo een licht en stijf geheel.




Op dezelfde manier kajuit opgebouwd, luikhoofden voorzien en verstevigingen ter hoogte van mast en winches




Na uitzagen luikgat kan het uitgezaagde stuk na omkadering met teak, dienen als luik heeft dan tevens de juiste ronding. Nu kan er stillaan aan plamuren, schuren en schilderen gedacht worden
het resultaat zie u op de eerste foto.


OP 12 JULY 1995 word met een scheutje champange CALIMERO door mij vrouw gedoopt en een behouden vaart gewenst.
De rest van de fles met de buren gedeeld.









En dan is het eindelijk zo ver, de eerste trip







Onderzeil met een stevige wind



Wachten op schutten volkerrak -----> Haringvliet



WINDKRACHT 6 BF OP WEG RICHTING ZIJPE








Geen opmerkingen: